Новини

Съобщение на Юробанк България във връзка с издадения от Европейски банков орган документ „Насоки относно прилагането на определението за неизпълнение, съгласно член 178 от Регламент (ЕС) № 575/2013“, в сила от 01.01.2021

В стремежа си към подобряване и хармонизиране на банковия надзор в рамките на Европейския съюз, европейските регулаторни институции издадоха поредица от насоки и регулации през последните няколко години, които Юробанк България прилага в качеството си на банка, оперираща в рамките на Европейския съюз. Една от тези насоки, EBA/GL/2016/07, въвежда различни критерии за неизпълнение от досега  познатите на българския пазар. Целта на настоящото съобщение е да обобщи  новия подход с цел по-добра информираност и прозрачност за клиентите на Банката.

 

В стремежа си към подобряване и хармонизиране на банковия надзор в рамките на Европейския съюз, европейските регулаторни институции издадоха поредица от насоки и регулации през последните няколко години, които Юробанк България прилага в качеството си на банка, оперираща в рамките на Европейския съюз. Една от тези насоки, EBA/GL/2016/07, въвежда различни критерии за неизпълнение от досега  познатите на българския пазар. Целта на настоящото съобщение е да обобщи  новия подход с цел по-добра информираност и прозрачност за клиентите на Банката.

 

  1. Когато сумата по главница, лихва или такса не е платена към датата, на която е била дължима, Банката я отчита като просрочено кредитно задължение.

     

  2. Банката прилага праг на същественост за просрочени кредитни задължения, определен от БНБ, както е посочено в член 178, параграф 2, буква г) от Регламент (ЕС) № 575/2013. Праговете на същественост, приложени от Юробанк България, са:


    a. За кредити от банкиране на дребно, включващ сегментите „Индивидуални клиенти“ и „Малък бизнес“:
    • Абсолютен праг на просрочената сума – 200лв.
    • Относителен праг на просрочената сума – 1% от кредитното задължение

    Забележки:

    • Прагът на същественост се прилага за всяко кредитно задължение по отделно.
    • Просрочено кредитно задължение се счита за съществено (материално), когато надвишава и двата прага едновременно.

    b. За кредити в сегмент „Корпоративни клиенти“:
    • Абсолютен праг на общата сума от всички просрочени кредитни задължения – 1 000лв.
    • Относителен праг на общата сума от всички просрочени кредитни задължения – 1% от общата сума на всички кредитни задължения на клиента.

    Забележки:

    • Прагът на същественост се прилага за сбора от всички кредитни експозиции на клиента.
    • Експозициите на клиента се считат за съществено (материално) просрочени, когато общата просрочената сума за всички кредитни задължения на клиента надвишава и двата прага едновременно.


    3. Статус „неизпълнение“
 Банката класифицира и отчита в статус „неизпълнение“ дадено кредитно задължение (в случай на сегменти „Индивидуални клиенти“ и „Малък бизнес“) или група от кредити (сегмент „Корпоративни клиенти“), когато праговете на същественост по-горе са нарушени в рамките на 90 последователни дни, независимо от броя на пропуснатите вноски.

Забележка:

За да се избегне статус „неизпълнение“, трябва да се погаси цялата просрочена сума до описаните по-горе праговете на същественост.

При възобновено погасяване и съответно преминаване от съществено в несъществено просрочие от страна на клиента, Банката задържа статус „неизпълнение“ за период от минимум 3 месеца.

Въвеждат се допълнителни правила за оценка възможността клиентът да изпадне в състояние на неплащане по кредитните си задължения, ползвани за целите на статус „неизпълнение“.

  1. Минимален 12 месечен престой в „неизпълнение“, при промяна по условията (анекс) на съществуващ кредитен договор, водеща до съществено намаляване на финансовото задължение, над определения от Европейския банков орган праг.

     

  2. Класификация в „неизпълнение“ въз основа друга информация относно кредитополучателя, която предопределя невъзможност за изпълняване ангажиментите по кредитното задължение, съгласно условията, определени в конкретния договор за кредит.

 

Обръщаме внимание, че за клиенти със статус „неизпълнение“ могат да възникнат следните промени:

  • по-висока цена на ползваното финансиране, както и възпрепятстване на бъдещо кредитиране;
  • по-сложен процес по подновяване/продължаване на съществуващо оборотно финансиране.

С цел да бъдем полезни, отчитайки намеренията ни да продължим да бъдем стабилен партньор на нашите съществуващи клиенти, съветът ни е да:

  • обърнете внимание на навременното плащане на всички задължения по договорите за кредит (главници, лихви и такси) на датата на падеж;
  • съгласно новите определения броенето на дните просрочие се нулира само когато всички просрочени суми над прага на материалност бъдат погасени;
  • частични плащания могат да не доведат до намаляване на дните с просрочие за случаите, в които остатъчното просрочие се поддържа над прага на материалност.