СЪВЕТИ ЗА СИГУРНОСТ
Общи изисквания, свързани с пластика и ПИН:
- Не предоставяй картата си на други лица;
- Предпазвай картата си от повреда;
- Не записвай ПИН кода си върху картата или на лист, който стои в близост до нея;
- Не съхранявай ПИН кода си заедно с картата;
- Запомни своя ПИН и не го предоставяй на друго лице. Унищожи листа, на който е бил отпечатан;
- Никога не съобщавай своя ПИН код на трети лица;
- Сменяй периодично ПИН кода на своята карта на всеки банкомат на Пощенска банка от меню "Други услуги" -> "Смяна на ПИН";
- Когато променяш ПИН кода си, избягвай комбинация от цифри, известни на много хора;
- В случай, че загубиш картата си или смяташ, че е открадната, незабавно уведоми Банката на телефон 0700 18 555;
- В случай, че установиш, че с твоята карта е осъществена операция, която не разпознаваш, моля да се свържеш с Банката на телефон 0700 18 555.
Ползване на картата на банкомат:
- Убеди се, че банкоматът е обозначен с логото на съответния вид карта;
- Оглеждай добре външната част на АТМ устройствата и избягвай тези, които ти се струват в лошо състояние;
- Когато използваш банкомат, застани пред екрана и клавиатурата така, че операцията и ПИН кодът да останат скрити. Опитай се да прикриваш със свободната си ръка клавиатурата на банкомата докато въвеждаш ПИН кода на картата;
- Следвай инструкциите на екрана. Ако не си сигурен в операцията, която извършваш, по-добре натисни бутон "ОТКАЗ";
- Не забравяй да вземеш парите, картата или разписката си;
- Ако банкоматът задържи картата ти, незабавно уведоми Банката на телефон 0700 18 555.
Ползване на картата на физически ПОС терминал:
- В момента на плащане при търговец, не изпускай от поглед картата си, за да контролирате извършената с нея операция;
- Увери се в точността на сумата, изписана на терминала;
- Бъди предпазлив когато въвеждаш своя ПИН код! Винаги го прави далеч от недискретните погледи чрез покриването на клавиатурата на терминалното устройство с ръка;
- При извършване на операция на ПОС терминално устройство с безконтактна карта, е необходимо да допреш картата до безконтактния четец на терминала и да задържиш докато се получи потвърждение за успешна трансакция;
- Изисквай и пази бележките за трансакциите от ПОС устройствата и ги сравнявай с информацията от извлечението си.
Използване на картата на виртуален ПОС терминал:
- При покупки в Интернет се увери в защитата на страницата на търговеца: обозначена е с катинар в долния ъгъл на прозореца или адресът започва с https, така ще си сигурен, че данните на картата са кодирани;
- Никога не въвеждай своя ПИН код на сайта на търговец;
- Осведоми се на сайта на търговеца за политиката за доставка и връщане на стоки;
- Запази всички разписки, свързани с твоите електронни поръчки и разплащания. Това ще ти помогне при проследяване на плащанията, таксите за транспорт или друга информация, относно трансакциите с твоята карта;
- Не използвай платежна карта при виртуални търговци, които ти изглеждат съмнителни;
- Не е желателно да въвеждаш данните на своите банкови карти на компютри, ползващи се и от други хора;
- При извършване на трансакции в Интернет, задължителната информация, която трябва да подадеш е номер на карта и нейната валидност. Възможно е да бъдеш подканен да въведеш код за верификация CVC/CVV. Не е редно да ти се изисква подаването на лична информация – ЕГН, лична карта, банкова сметка и др.
Предпазване от фишинг инциденти:
В случай на получаване на писма по електронната поща от името на различни организации, в които те приканват да попълниш свои лични, финансови и на притежаваните от теб картови продукти данни в прикачени апликационни форми, те съветваме:
- Да посещаваш сайта на конкретната компания, за да се увериш, че не става дума за измама. Практиката на компаниите и платежните системи, предлагащи услуги, посредством Интернет, е да не изискват от своите регистрирани клиенти обновяване на акаунт или други конфиденциални данни чрез изпращане на писма по електронна поща.
- Да не отваряш хипервръзката към съобщението, да не попълваш данни и да не отговаряш на имейлите.
- При получаване на имейли със съдържание, което покрива описаните по-горе критерии, ги препращай към Пощенска банка на електронен адрес antiphishing@postbank.bg
Банката извършва разследване на жалби за измамни и неправомерни трансакции с карти.
Как да си осигуриш допълнителна защита?
- Вземи застрахователен пакет "Покритие на задълженията Плюс" с покрити рискове срещу кражба на кредитна карта, на пари изтеглени от банкомат или на ПОС терминал или при кражба на официални документи.
- Възползвай се от застрахователна програма за дебитни карти "Карт Протект Плюс" осигуряваща защита при кражба или загуба на дебитната карта и последващото ѝ неправомерно ползване (извършване на неразрешени трансакции). Застрахователната защита обхваща и случаи на кражба, загуба, и друго противозаконно отнемане на застраховани лични вещи, които ползваме в ежедневието си – като чанта, портфейл, документи, ключове, телефон, лаптоп, четец и други електронни устройва, часовник, бижута, козметика, очила (слънчеви и с диоптър) и много други. Научете повече тук.
- Абонирай се за услуга "SMS уведомление“, която дава възможност за получаване на информация за извършени трансакции в онлайн режим на посочен от клиента мобилен телефон (A1, Vivacom, Telenor), както и информация за разполагаемо салдо по всички абонирани банкови карти.
- За да можеш да реагираш бързо в случай на проблем, желателно е да използваш услугите за Интернет банкиране , като следиш редовно движенията по банковите си сметки и картови продукти.